Rengashaku Jälleenmyyjähaku

Vinkkejä ajoon

Juuttuminen liukkaalla alustalla

Jos juutut paikoillesi jäällä, lumessa, mudassa tai märällä nurmikolla, heijaa ajoneuvoa eteen ja taakse vaihtamalla vaihdetta edestakaisin ajovaihteelta peruutusvaihteelle (automaattivaihteisella ajoneuvolla) tai peruutusvaihteelta toiselle vaihteelle (käsivaihteisella ajoneuvolla). Tämän tulisi tapahtua siten, että pyörät pääsevät luistamaan mahdollisimman vähän. Nopeasti pyörivän pyörän voima voi aiheuttaa räjähdyksen, joka repii renkaan kirjaimellisesti kappaleiksi. Jotkut ajonauvot voivat aiheuttaa renkaan tuhoutumisen jopa vain viidessä sekunnissa.


Vararenkaan käyttäminen

Monet uudet autot on varustettu tilapäisellä vararenkaalla. Nämä ovat yleensä huomattavasti pienempiä, kuin ajoneuvosi muut renkaat. On tärkeää ymmärtää, että tilapäisten vararenkaiden käytöllä on enemmän rajoituksia, kuin tavallisilla renkailla, kuten ajonopeus ja suositeltu ajomatka. Joidenkin vararenkaiden täyttämiseen tarvitaan jopa erityinen säiliö.

Tutustu vararenkaaseen lukemalla käyttöopas ja perehtymällä renkaan sivuseinämässä oleviin merkintöihin. Muista myös tarkistaa vararenkaan ilmanpaine säännöllisesti.


Vesiliirto

On olemassa kolme tekijää, jotka vaikuttavat pidon menettämiseen märällä tiellä, eli vesiliirtoon joutumiseen:

Ajoneuvon nopeus. Nopeuden kasvaessa pito märällä pinnalla heikkenee huomattavasti.

Veden syvyys. Mitä enemmän tien pinnalla on vettä, sitä nopeammin pito menetetään. Huomaa kuitenkin, että jo ohut vesikerros voi aiheuttaa pidon menettämisen – myös hitailla nopeuksilla.

Renkaan kulutuspinnan syvyys. Kun renkaasi kuluu, sen kyky ehkäistä vesiliirtoon joutumista heikkenee.

Koska vesiliirto voi aiheuttaa pidon ja ajoneuvon hallinnan täydellisen menettämisen, nopeutta tulisi aina hidastaa ympäröivän liikenteen mukaisesti.


Ajaminen jäällä ja lumella

Jokasään renkaat on suunniteltu pitämään lumella tavallisia renkaita paremmin. Renkaasi saattavat olla jokasään renkaat, jos niiden sivuseinämästä palteen läheltä löytyy merkintä ”M+S”. Nämä kirjaimet merkitsevät mutaa ja lunta (Mud+Snow). Yhdysvalloissa ja Euroopassa sovellettavista erilaisista säädöksistä johtuen sopivien renkaiden valinta tulisi kuitenkin aina varmistaa renkaiden myyjältä, mikäli tarvitset jokasään renkaita. ”M+S”-merkintään ei tule luottaa sokeasti.

Edes parhaat jokasään renkaat eivät tarjoa riittävää pitoa liian suurilla nopeuksilla lumisissa tai jäisissä olosuhteissa. Talvisilla teillä tulisi huomioida vähintään 12 kertaa pidempi pysähtymisetäisyys.

Suosittelemme vahvasti asentamaa talvirenkaat, kun lämpötila laskee 70C:een alapuolelle. Talvirenkaat tarjoavat huomattavasti paremmat jarrutus-, ja pito-ominaisuudet kesärenkaisiin ja jokasään renkaisiin verrattuna. Siitä syystä niiden käyttäminen on pakollista joissakin maissa. Vaikka niiden käyttäminen olisikin vapaaehtoista, ne tarjoavat huomattavaa turvallisuutta kaikissa olosuhteissa alle 7 °C:een lämpötiloissa. Näissä lämpötiloissa talvirenkaat tarjoavat paremman pidon ja kitkan niin kuivilla ja märillä teillä kuin myös lumisissa ja jäisissä ajo-olosuhteissa.


Turvalliseen talviajoon

Käytä talvirenkaita.

Alenna nopeutta. Hyvätkin tieolosuhteet voivat muuttua äkillisesti.

Huomio pidempi jarrutusmatka – vähintään 12-kertainen kuivaan tiehen verrattuna. Et ehkä aina tarvitse niin pitkää jarrutusmatkaa, mutta tilanteen sattuessa se tulee todelliseen tarpeeseen.

Tarkasta renkaidesi kunto. Kuluneet renkaat tarjoavat vähemmän pitoa.