Rengashaku Jälleenmyyjähaku

Uutisia

Lyhennetty kilpailu piti sijoitukset ennallaan

3. kesäkuuta 2024

24 tunnin ajojen historian lyhyimmässä koitoksessa Toyo Tires ja Ring Racing päätyivät 5. ja 6. sijoille SP10-luokassa.

Molemmat Toyota GR Supra GT4 EVO -autot ajoivat Toyo Tiresin Nürburgringiä varten kehitetyillä, uusimmilla Proxes Slick -renkailla. Sateen oli ennustettu alkavan juuri startin jälkeen, joten taktiikkaa hiottiin kuljettajien kanssa aamupalaverissa. Sadekelin Proxes-renkaita on testattu kuivan kelin renkaita vähemmän, mikä johtuu vähäisistä sadepäivistä Nürburgringin kestävyysajoissa.

Toyotan autojen sijoitukset aika-ajoissa olivat 6. ja 11. yhteensä 15 autoa käsittävässä luokassa. Johtava auto numerolla 170 oli sijalla P6 ja toinen auto, numeroltaan 171 sijalla P11. Autot lähtivät matkaan sateisissa olosuhteissa. Tekniset ongelmat pakottivat auton numero 170 pilttuuseen noin 30 minuutin kohdalla, jolloin sen sijoitus putosi P9:ään. Lähtöruudusta 11 startannut toinen auto, numeroltaan 171 ohitti samalla ensimmäisen ja kipusi sijalle P8.

Korjauksien jälkeen numero 170 laittoi isomman vaihteen silmään ja nousi sijalle P6, numerolla 171 ajavan toisen auton taakse. Tämän jälkeen punainen lippu päätti kilpailun ennenaikaisesti radalle laskeutuneen tiheän sumun vuoksi. Sumu oli niin sakea, että järjestäjät päättivät keskeyttää ajon seuraavaan aamuun klo 8 asti.



Aamu valkeni edelleen sumuisissa merkeissä. Kilpailujen johto avasi varikkosuoran kello 9.30 ja autot asetettiin lähtöasemiin, mutta edessä oli vielä pitkä odotus. Startin lykkäämisestä kuulutettiin useampaan kertaan sään pysyessä ennallaan. Kilpailu käynnistyi viimein neljä tuntia varikkosuoran avaamisen jälkeen, kello 13.30, ja sitä ajettiin turva-auton kannoilla viiden kierroksen ajan. Tämän jälkeen kilpailun johto ilmoitti kilpailun päättyneeksi. Kaikkien aikojen lyhyin Nürburgringin kestävyysajo päättyi kello 15.05 ennen kuin 24 tuntia oli kulunut, ja kahden Toyota GR Supra GT -auton sijoituksiksi kirjattiin P5 ja P6. Tiimin osaksi jäi spekulointi siitä, miten kilpailu olisi voinut mennä.
 

Autot palaavat jälleen Nürburgringille kolmen viikon päästä kestävyysajojen 69. kilpailua, ADAC Westfalenfahrt -ajoa varten toivottavasti paremmissa sääolosuhteissa.

Uusimmat uutiset